Thursday 31 January 2013

Islam dan Politik


Hubungan agama dan politik adalah hubungan secara paduan. Tidak boleh diasingkan dan tidak boleh dipisahkan. Sudah cukup jelas dalil-dalil dari al-quran, hadis dan juga sirah nabawiyah berkenaan dengan politik dalam islam. Sikap sekular yang bersarang dalam minda orang islam pada hari ini bukanlah isu yang baru, tapi amat malang sekali jika orang yang mangaku sebagai pendakwah juga terkena ‘pandemik’ ini. Kenapa? Sudah cukupkah pengetahuan/tarbiyah anda sehingga anda alergi dengan perkataan politik?

APABILA OTAK DISERANG
Serangan pemikiran adalah senjata yang paling kuat. Serangan ini bukan sahaja menyerang orang islam malah orang bukan islam juga terkena. Orang bukan islam mudah terkena kerana mereka tidak mempunyai ikatan (aqidah) ketuhanan, tetapi mengapa umat juga mudah terkena dengan serangan ini?

Melalui definisi beberapa terminologi yang berkaitan dengan ‘pandemik’ ini ialah:

Sekularisasi bermaksud pembebasan manusia dari bimbingan agama dan metafizik, menukarkan tumpuan manusia dari alam akhirat ke alam dunia.

Dikotomi adalah memisahkan antara dua perkara, melihat dua perkara yang berkaitan secara terpisah dan bertentangan, manakala Dualisme ialah pemikiran yang meletakkan sesuatu secara terpisah seperti antara agama dan politik.

Teks dalam Bible menyatakan
“ Serahkan urusan kekaisaran kepada kaisar, dan serahkan urusan Allah kepada Allah”


TERLEBIH SEKULAR DARI SEKULARIS

Teringat satu pepatah arab berkenaan dengan bahaya orang yang melampaui batas. Orang lelaki yang terlebih sifat perempuan dari orang perempuan. Orang perempuan yang terlebih sifat lelaki dari lelaki. Kebiasaannya orang yang ‘terlebih’ ini sangat bahaya. Umpama terlebih kuah dari sudu.


Seorang pemikir sosialis Arab yang terkenal, Dr Munif Ar-Razi dalam buku Dirasat fi al-isytirakiyyah berkata:
“Anggapan bahawa sosialisme hanya merupakan suatu aliran ekonomi adalah anggapan salah. Sosialism memang memberikan penyelesaian dari segi ekonomi terhadap pelbagai persoalan lain. Akan tetapi penyelesaian tersebut hanya satu daripada sekian banyak sisi yang ada pada aliran sosialisme. Pemahaman pada suatu sisi sahaja ( ekonomi ) tidak dapat berbuat banyak kerana pemahaman tersebut tidak bersifat mendalam. Sepatutnya aspek lain juga mesti diperhatikan seperti tujuan jangka panjang yang ingin dicapai oleh aliran sosialism ini


Sosialisme adalah suatu aliran atau fahaman terhadap kehidupan secara menyeluruh, bukan hanya aliran ekonomi sahaja, tetapi juga politik, pendidikan, pengajaran, perkumpulan, kesihatan, akhlak, etika, sains dan sejarah serta aspek kehidupan lain sama ada besar ataupun kecil. Jika tuan adalah seorang sosialis, bererti tuan memiliki pemikiran sosialis terhadap segala aspek yg disebutkan di atas. Tuan juga akan berusaha memiliki semua aspek di atas secara sosialis”


Golongan sosialis pun ‘memahami’ erti kejumudan, kenapa orang islam yang berilmu sukar untuk mengerti? Jika kita mengkaji dan memahami isi kanduangan al-quran, hadith, sirah dan juga sejarah islam, pasti kita sedari akan kesyumulan islam. Tetapi kenapa fikiran kita masih lagi jumud. Jumud dalam erti kata menyempitkan kefahaman berkaitan politik dalam islam.

DARI PERSPEKTIF YANG SILAP

Apabila membaca tulisan seorang ulama dari Perak dalam artikelnya yang berkaitan politik. Mungkin betul dan mungkin silap. Kesilapan memahami kegiatan politik semasa menyebabkan ada yang tersilap faham. Orang di luar rumah kadangkala tak tahu apa yang berlaku di dalam rumah, jadi orang yang berada di dalam rumah lebih mengetahui apa yang berlaku. Orang yang tidak terlibat dengan politik semasa tidak mengetahui apa sebenarnya berlaku, yang lebih menyedihkan mengkritik bersandarkan fakta yang kurang tepat.


Kekacauan pada fahaman Aristotelianism dan Machiavellianism, menyebabkan ramai ‘ulama’ menganggap politik sekarang sudah rosak kerana mengangkat prinsip ‘matlamat menghalalkan cara’. Apakah indikator yang paling tepat untuk mengesahkan bahawa politik sekarang adalah politik yang berlandaskan syariah? Adakah kita hanya mahu menantikan kelahiran Ibnu Farabi atau Ibnu Rusyd yang baharu?.


Bagi saya, politik menggunakan parti, NGO, akademik, dan sebagainya adalah hanya suatu bentuk ekspresi politik dalam medium yang berlainan. Hakikatnya semua itu adalah sama dengan politik yang digunapakai oleh nabi SAW dan juga pejuang-pejuang islam bersesuaian dengan zaman. Tidak seharusnya kita mengasingkan politik. Contohnya apabila berlaku masalah rasuah, kita mendakwa bahawa itu adalah urusan dalam poltik kepartian atau politik kekuasaan, jadi golongan-golongan lain contohnya ahli akademik, ‘ulama’ tidak mengendahkan kerana itu bukan jalan mereka.

Jika kita menyatakan bahawa suasana politik pada hari ini bukan suasana politik pada zaman nabi. Memang betul, kerana waqi itu sudah berbeza tapi masih lagi berlandaskan pada syariah islamiyah.
Seperti yang dinyatakan oleh Sayyid Qutub di dalam Ma’alim Fi At-Thoriqi:


“ Ciri kedua dalam manhaj agama ini adalah waqi’ah harakiah…ia adalah suatu pergerakan yang memiliki beberapa fasa. Setiap fasa terdapat cara dan sarana……”



"ISLAM BERHAK MENDIRIKAN SEBUAH NEGARA"
~Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawy~


1 comment: