Saturday 24 November 2012

Penerangan mengenai hukum

Islam 2 syumul..yakni mnyeluruh..sebab 2 islam terbahagi pada 4..1.ibadat (kite buka al quran kalau nak beribadat contohnya solat dan haji) 2.muamalat (pinjaman dan ekonomi) 3. munakahat (kite buka al quran utk nikah kwin n cerai) 4. jinayat(perudgn n pntdbiran) .jike Allah bfman srh kit bunuh ank kite wajib bunuh wlaupn ank kite xslh..dalil nabi ibrahim n nabi ismail...

Seseorang yang berkata, tak maju ikut islam, kolot ikut Rasulullah, laksana hudud jadi zalim. Bila kata macam ni jadi kafir. Ni kalimah2 kafir nih. Siapa yang fatwa?? Mufti2 tanah melayu yang fatwa, bukan kita kata. Sebut di depan sekali dalam kitab mukaddimah mustika hadis. Disahkan oleh jabatan perdana menteri. Orang yang kata macam tu jadi kafir, bukan kita kata, jabatan perdana menteri yang mengesahkannya.


hudud nipn bukan sy yg suruh..Allah yg suruh...ble yg maha besar suruh sy tkt nk mmpertikaiknye...

ini jelas dinyatakan dalm Al quran

a)“ "Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah, ayat 229).


b) “Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) kitab (al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-Kitab suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka itu dengan apa yang telah diturunkan Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikuti kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari kebenaran yang telah datang kepadamu. Bagi tiap-tiap umat yang ada diantara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti), dan jika Allah mengkehendaki nescaya Dia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi Dia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu.” (al-Maidah, 5:48)


c)“Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan Allah dan janganlah engkau menurut hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkan kamu dari suatu hukum yang telah diturunkan Allah kepadamu.” (al-Maidah, 5;49)


d)“Kesudahannya Kami jadikan engkau (Wahai Muhammad) menjalankan satu syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum agama, maka turutlah syariat itu dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang yang tidak mengetahui.” (al-Jathiah, 45:18)


e)“Pada mulanya manusia itu ialah umat yang satu tetapi setelah mereka berselisihan, Allah mengutuskan Nabi-Nabi sebagai pemberi khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman dengan balasan syurga), dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang engkar dengan balasan azab neraka), dan Allah menurunkan bersama-sama Nabi-Nabi itu kitab-kitab suci yang (mengandungi keterangan-keterangan yang) benar, untuk menjalankan hukum di antara manusia mengenai apa yang mereka perlisihkan (al-Baqarah, 2:213)


e)“Sesungguhnya kami menurunkan kepadamu wahai Muhammad kitab (al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyu-Nya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.” (an-Nisa’, 4:105)


**jike kite bekerje kite ikat kontrak,elngkp dinyatekn ap perlu kite bt,ap yg xboleh kite bt...kite sbgai hmbe Allahpn kite dh ikat kntrak n wajib ikt arahan Allah...arahan bos kerje kite ikt sbb tkut buang krje,tp Allah suruh kite laksane hudu xbrani bt..knape???xtkt ke Allah buang krje???

jike kite brtndg rumh org,org akn bg peraturan,nk msuk rmh kne bkak kst,ad bilik blh msuk ad tempt xboleh msuk...tp klu kite dtg rmh org kite xikt praturan 2 cmane???masuk rmh pkai ng kast,dlm bilikpn kite main msuk je agk2 tuan rumah mrh x???
kite mnumpang kt bumi Allah tp kite xbt ap yg Allah suruh,agk2 Allah mrh x???

kite ni seorang arkitek yg diktiraf dunie,kite bt 1 pelan yg diktiraf dunie,pelan kite 2 pling cntik di dunie tp ade org yg sekolahpn xhbs lg pertikaikan kate pelan kite kolot,xsesuai untuk zaman ni...agk2 kite mrh x org kutuk cptaan kite?????

Allah cipte 1 hukum kite kte xsesuai dilksnekn skrg ni,kolot...agk2 Allah mrh x kite kutuk cptaan die????

klu kite xbt n xsokong hudud tkt kite trgolong2 org yg zalim,kafir n fasik..jelas dinyatekn oleh Allah

1. “Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.” (al-Maidah, 5:47)

2. “Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.” (al-Maidah, 5:45)


3. “Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang yang kafir.” (al-Maidah, 5:44)

No comments:

Post a Comment